Hvorfor må din bedrift blogge?

av | mar 10, 2018

De bedriftene som lykkes best i sin markedsføring er bedriftene som har fått fart i bloggingen. Blogging er en av de viktigste elementene innenfor inbound marketing. Blogging er altså ikke forbeholdt rosabloggerne, men en viktig del av din bedrifts markedsføringsstrategi!

Riktig blogging kan rakst bli til bedriftens aller kraftigste markedsføringsverktøy. En bedriftsblogg er sansynligvis den beste måten til å få folk til å snakke om din bedrift på.

La oss ta en liten titt på hvorfor din bedrift bør ta i bruk blogging som supereffektiv markedsføring og leadsgenerering:

1) Det sørger for å generere trafikk til nettsiden din.

Hvordan finner egentlig folk nettsiden din?

  • De kan skrive inn navnet på bedriften direkte i nettleseren. Dette gjelder stort sett de kundene og den målgruppen du allerede har fra før, og som allerede vet hvem du er. Dette vil ikke gi deg mer trafikk på nettsiden din enn den du allerede har.
  • Du kan kjøpe deg trafikk ved å kjøpe e-post lister og sende ut tilbud til alle på listen. Dette er dyrt, og du vil sannsynligvis bli sett på som spammer. Det hele vil virke mot sin hensikt.
  • Du kan betale for trafikk ved å sette inn en haug med annonser på google og andre steder. Dette er også en dyr form for markedsføring, og trafikken stopper så snart du er tom for penger til nye annonser.

Så, hvordan skal du da sørge for å generer trafikk til hjemmesiden din? Jo, med blogging, sosiale medier og søkemotorer. Det er egentlig ganske enkelt. Tenk over hvor mange sider du har på nettstedet ditt, og hvor ofte du oppdaterer disse sidene med ny informasjon. Sannsynligheten for at innholdet ikke blir oppdatert så ofte er ganske stor, eller? Det er på en måte begrenset hvor ofte du kan oppdatere innholdet på «om oss»  eller «kontakt oss» siden.

Det er her bloggingen kommer seilende inn som den geniale løsningen.

Hver eneste gang det postes et nytt blogginnlegg blir det indeksert en ny side på nettstedet ditt. Det betyr at det blir enda en mulighet for deg til å dukke opp i diverse søkemotorer, som igjen kan trekke besøkende til nettsiden din via et organisk søk. Blogging har altså store fordeler i forhold til SEO (søkemotoroptimalisering), men dette skal vi ta en titt på litt senere. Kort sagt er bloggingen et hint til f.eks. Google og andre relevante søkemotorer at din webside er aktiv, og at de må sende sin indekseringsrobot innom med jevne mellomrom for å se om det dukker opp nytt innhold. Etterhvert begynner ballen å rulle av seg selv. Bloggingen din bidrar også til at du vil oppdages enklere på sosiale medier. For hvert eneste blogginnlegg som legges ut, skapes det innhold som kan deles i de forskjellige sosiale kanalene som LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest osv. Dette vil igjen eksponere bedriften din til et nytt publikum som ikke har hørt om deg fra før. Derfor bør du blogge! Bloggingen sammen med deling på sosiale kanaler vil generere trafikk til nettsidene dine!

2) Det vil konvertere trafikken til potensielle kunder (leads).

Først og fremst, hva er egentlig leads? Vi liker å snakke norsk! Reklamespråket er rett og slett ikke forståelig for den gemene hop. Når det snakkes om leads betyr dette altså mennesker som har vist interesse for bloggen din, og er postensielle kunder som besøker nettstedet ditt. På samme måte som at et ny side indekseres når du skriver en ny bloggartikkel så vil dette gi muligheter for nye leads, altså nye potensielle kunder.

Alle dine blogginnlegg bør også inneholde en Call To Action (CTA). Call To Action er igjen et slikt vanskelig markedføringsord. La oss heller kalle det for «oppfordringslenke«. Oppfordringslenken bør igjen igjen føre til noe som leseren av blogginnlegget kan ha nytte av, og derfor ønsker å klikke. Oppfordringslenken bør også føre til noe som gis bort, altså noe gratis som vil være av verdi for den som leser innlegget.

Det bør også være noe som gjør at folk vil gi fra seg sine kontaktopplysninger for å få tak i. Dette fungere ganske enkelt på denne måten:

  • En besøkende kommer til nettsiden din.
  • Den besøkende får øye på oppfordringslenken for et gratis tilbud.
  • Den besøkende klikker på oppfordringslenken, og blir sendt til en landingsside med skjema som skal fylles ut.
  • Den besøkende fyller ut skjemaet, sender inn, og mottar gratistilbudet i oppfordringslenken.

Nederst på denne siden vil du også se en slik CTA, eller oppfordringslenke. Alle dine blogginnlegg bør også ha en slik. Det er på denne måten man gjør om trafikken på blogginnlegget til potensielle kunder.